Arbetsgivaren har en skyldighet att ombesörja tillräckligt skydd
I butiksarbete är det svårt för enskilda arbetstagare att undvika kundkontakter. Likaså kan det vara utmanande att hålla säkerhetsavstånd.
Under helgen har det varit en offentlig debatt om butikskedjornas olika praxisar angående ansiktsmasker i butiksarbetet. Erika Kähärä, PAM: s arbetsmiljöexpert, undrar varför den anställda inte får använda sin egen ansiktsmask om hen så önskar.
"Om anställda känner sig otrygga på jobbet utan en ansiktsmask har det också en inverkan på den anställdes hälsa," säger Kähärä.
Butikskedjorna har redan gjort flera förbättringar för att skydda de anställda på våren, då skyddande plexiglas och visir infördes vid butikskassorna.
Utöver arbetet vid butikskassorna finns det många jobb i butiker där kundkontakter oundvikligen uppstår.
”I praktiken följer kunderna reglerna om säkerhetsavstånd på mycket olika sätt när de har att göra med personalen. Dessutom har butikerna ett stort antal kunder då och då. Det är saker som för en enskild anställd har svårt att påverka, säger Kähärä.
"Uppskattningar om att kortvarig kontakt inte skulle utsätta dig för smittorisk kan vara för optimistisk," fortsätter hon.
Kähärä betonar arbetsgivarens ansvar att skydda den anställda i alla kundkontakter.
”Arbetsgivaren måste säkerställa arbetstagarnas trygghet genom att bedöma riskerna i olika arbetsroller och skaffa lämplig skyddsutrustning. Kostnaderna för dessa kan inte överföras på anställda.