Arbetslöshetskassan förbereder sig på en ökning av antalet ansökningar
Tre veckors stängningen av restauranger, vilken den finländska regeringen utlyst, kommer att öka antalet dagpenningsansökningar till Servicebranschernas arbetslöshetskassa. Antalet inkomstrelaterade dagpenningansökningar har ökat sedan januari.
Personalresurser kommer att koncentreras ytterligare på behandlingen av ansökningar för att undvika ytterligare förseningar i behandlingstiderna.
”Normalt inkluderar en hanläggares jobb hantering av ansökningar och kundservice. Samtidigt när vi lägger större vikt vid handläggningen måste vi minska resurserna för kundtjänsten. Detta återspeglas i längre svarstider på meddelanden som skickas via kassans onlinetjänst och telefonserviceköer, säger Ilkka Nissilä, chef för Servicebranschernas arbetslöshetskassa.
Ett antal nya handläggare inledde arbetet vid a-kassan i februari och deras introduktionsperiod är nu avslutad. Deras arbetsinsats är redan synlig som en ökning av bearbetningsvolymer i hela a-kassan. Ansträngningar har också gjorts för att minska behandlingstiderna genom övertid och nya arbetsarrangemang.
”Vi förstår att vår medlemskår som arbetar i låglönebranscher är i en mycket svår situation. A-kassans hela personal är engagerad i att göra allt för att medlemmarna ska få dagpenningen så snart som möjligt, säger Nissilä.
Hjälp och tips i händelse av arbetslöshet eller permittering
Kom ihåg att närmaste hjälp i händelse av arbetslöshet eller permittering är möjligt att få via din egen förtroendeman. Mera detaljerad information om inkomstrelaterad dagpenning och hur man ansöker om den finns på a-kassans webbplats. Se instruktioner för hur du ansöker om inkomstrelaterad dagpenning här. Kontakta endast vår kundtjänst ifall att du inte hittar svaret på din fråga på kassans webbplats (på finska). Kom ihåg att även prova sökfunktionen när du söker efter svar.
Du kan påskynda handläggarens arbete och behandlingen av din ansökan genom att fylla i ansökan noggrant och bifoga alla nödvändiga bilagor. Ansökan kan sedan behandlas med högsta sannolikhet så snart den kommer till behandling utan ytterligare tilläggsförfrågningar. Det är en bra idé att bifoga en kopia av arbetsavtalet och permitteringsmeddelandet till ansökan. A-kassan får uppgifter om dina inkomster från Inkomstregistret, men för vissa sökande måste vi be om ett löneintyg om din arbetsgivare har angett informationen i registret för snävt. Mer information om dessa och andra bilagor finns här.
Ansökningar behandlas enligt principen först till kvarn. Undvik kontakt angående behandlingstider. Du kan följa med behandlingstidtabellen och antalet ansökningar på A-kassans webbplats. Vänligen kontakta kundtjänsten först när ankomstdatumet för din ansökan har gått, beroende på behandlingssituationen, och du har inte fått några begäranden om ytterligare förtydligande.