Behandlingstiden för a-kassans ansökningar förkortades
Handläggningstiden vid Servicebranschernas arbetslöshetskassa är för närvarande 26 arbetsdagar för första ansökan som anländer till kassan. Behandlingstiden är fortfarande lång men klart kortare jämfört med veckan innan.
Vi publicerar ansöknings- och handläggningsuppgifter om a-kassan varje vecka.
Coronaviruspandemin har drastiskt ökat antalet ansökningar till Servicebranschernas arbetslöshetskassa. Under den senaste veckan var handläggningstiden aningen kortare än tidigare för första ansökningar som anlände till kassan.
Antalet inkomna ansökningar är fortfarande stort. I mars–april översteg antalet under hela fjolåret: 1 mars– 27 april inlämnades totalt 22 478 första ansökningar. År 2019 inlämnades åter 18 268 första ansökningar – i snitt 1 522 per månad.
Under den gångna veckan fick a-kassan 2 135 första ansökningar, vilket är 55 ansökningar mindre än veckan förut. Med första ansökan avses då du söker inkomstrelaterad dagpenning för första gången eller efter en paus på över sex månader.
Under veckan handlade a-kassan 3 859 första ansökningar. Det är 1,5 gånger fler än under föregående veckan. Handläggningstiden var 37 arbetsdagar då, medan den minskade till 26 arbetsdagar. Kassans telefontjänst ringdes upp 6 070 gånger och 1 045 samtal kunde besvaras.
Servicebranschernas arbetslöshetskassa har letat efter sätt att snabbare handlägga ansökningar. Handläggningskapaciteten har ökats bland annat med interna arbetsarrangemang och snabbare arbetsprocesser. A-kassan har också nyrekryterat. Ytterligare har förbundspersonal flyttats till kassan för att hjälpa till med dess arbetsuppgifter.
Varje vecka publicerar vi uppgifter om hur många ansökningar som inlämnats och handlagts veckan innan. Vi berättar också i vilken grad samtal från medlemmar besvarades och aktuella handläggningstiden. Vi samlar ihop uppgifterna på ett enda ställe där du kan enkelt följa med situationen. Läs mer här.