Kontakt må-fre

Vänligen notera att PAM:s och a-kassans telefontjänster är upptagna särskilt på morgnarna. Du hittar svar till många frågor på vår webbplats.

MEDLEMSKAPET, ANSLUTNING, ANSTÄLLNINGSFRÅGOR

030 100 640 vardagar kl. 10-14

A-KASSAN

020 690 211 vardagar kl. 10-14

Trygghet i arbetet - 18.12.2020 klo 11.38

Effekterna av skyddsutrustning på arbetstagarnas hälsa har fått för lite uppmärksamhet i kampen mot coronapandemin

Enligt PAM har riskerna för arbetstagare som uppstår vid användning av olika skydd mot coronaviruset inte bedömts tillräckligt på arbetsplatsen. För att öka arbetstagarnas säkerhet skulle PAM också skynda med att få vaccin för anställda i servicebranschen.

Olika åtgärder för att skydda anställda och kunder infördes i snabb takt under våren på arbetsplatserna inom servicebranschen. På grund av den exceptionella situationen har hälsoeffekterna av skyddsutrustningen som togs i bruk lämnats utan en noggrann riskbedömning på arbetsplatsen, trots alla exemplifierande satsningar på kundsäkerhet.

 

”Till exempel har ansiktsmaskernas lämplighet eller betydelsen av dess fortsatta användning för arbetstagarnas hälsa inte utvärderats korrekt. Arbetshälsovården bör användas när beslut fattas om behovet av olika skyddsutrustning i olika arbetsuppgifter och deras effekter på arbetet, säger Erika Kähärä, PAM: s arbetsmiljöexpert.

 

Att arbeta med en ansiktsmask belastar anställda mer. När du gör fysiskt arbete är inandning och utandning mer intensiv och kräver mer ansträngning med masken, och som ett resultat kan fler pauser behövas än normalt.

 

”Därför måste man ta hänsyn till tillräcklig vila och drickpauser på arbetsplatsen och vid riskbedömning. Dessutom bör de olika förutsättningarna för anställda att använda skyddsutrustning hanteras individuellt, och möjligheten att byta mask till en ny och ren en ofta måste säkerställas på arbetsplatsen, säger Kähärä.

 

En korrekt riskbedömning måste göras på arbetsplatsen tillräckligt ofta. Kähärä påpekar att buller- och reflektionsproblemen orsakade av exempelvis plexiglas installerade på grund av en pandemi inte har utvärderats i stor utsträckning.

”Plexiglas orsakar hörselproblem vid kassorna, vilket innebär att både säljaren och kunden måste höja rösten och det totala ljudet i utrymmet kan öka avsevärt. Dessa situationer bör kunna tas bättre i beaktande i skyddet av anställda, säger Kähärä och fortsätter

”På samma sätt har den psykosociala bördan för kundservice fått för lite uppmärksamhet. Därför bör dess effekter på de anställdas arbetssäkerhet och välbefinnande också utvärderas noggrant. ”

 

PAM:s ordförande Annika Rönni-Sällinen: Coronavirusvaccin snabbt för dem som arbetar i kundtjänst

 

PAM anser att de som arbetar i direkt kundtjänst bör kunna ta vaccinet så tidigt som möjligt.

"När ett coronavirusvaccin erbjuds till olika grupper måste säkerheten för dem som arbetar inom servicebranschen beaktas när man beslutar om vaccinationsschemat", säger Annika Rönni-Sällinen, ordförande för PAM.

Vaccinet är ett effektivt sätt att bekämpa viruset. Det skyddar mottagaren men minskar också spridningen av viruset till andra.

”Det är önskvärt att arbetsgivare tillsammans informerar om vaccinets säkerhet och effekter till anställda, till exempel genom att använda expertis inom arbetshälsovården. Med det omfattande samarbetet mellan alla parter är det möjligt att bekämpa viruset mest effektivt, säger Rönni-Sällinen.

 

Nyheter