Ett fackförbund för framtiden: Hur skapas bästa servicen?
Serien Ett fackförbund för framtiden fokuserar på frågor viktiga för framtiden för servicebranscherna som föreslagits bilda grunden för kommande målprogrammet för PAM. Första delen av serien går på djupet med människans framtida roll inom servicebranscherna.
Då tekniken utvecklas utförs servicearbete på nya sätt och förändras arbetet men det försvinner inte – tvärtom. Mänskliga färdigheter och en förmåga att tolka och förstå sig på situationer blir allt viktigare i framtiden.
Då ny teknik blir vanligare kan företag skilja sig från mängden med bra mänskliga tjänster. Eftersom alla har tillgång till samma teknik kan företag konkurrera genom att tillhandahålla bästa servicen och här kommer just serviceanställda in i bilden.
”De senaste åren har företag försökt skilja sig från mängden och klara sig i konkurrensen med hjälp av digitala tjänster. Denna möjlighet har nu utnyttjats. Det har gått som med webbsidor – alla tog snabbt fram sidor och nu är de redan en självklarhet. Inom den närmaste framtiden klarar du dig med vänlig, smidig och sakkunnig personlig service”, noterar PAM:s verksamhetsdirektör Jyrki Konola.
På företag utvecklas tjänster och produkter alltför ofta av personer utan erfarenhet, kompetens eller kontakt med kunder. Erkändes specialkompetensen hos serviceanställda och ökade dess uppskattning kunde företag dra mer nytta av den i sin produkt- och tjänsteutveckling samt beslutsfattande.
Kunde anställda delta i att utveckla tillvägagångssätten i sitt arbete och på företaget samt vara med om att fatta och genomföra beslut förbättrades företagens produktivitet. Arbetet blev dessutom mångsidigare och meningsfullare då anställda hade en möjlighet att utveckla sitt arbete.
”Det lönar sig för företag att behålla sina serviceproffs. Detta förutsätter stöd till att de kan utbilda sig, meningsfullare arbete genom att engagera dem i planeringen av och besluten om arbetet samt naturligtvis attraktiva anställningsvillkor såsom löner”, säger Jyrki.
Ny teknik och digitala plattformer bidrar till allt mångsidigare sätt att låta utföra arbete och arbeta. Av anställda krävs då den servicekompetens som de nya behoven förutsätter – såväl digitala färdigheter som förmåga att utnyttja nya kanaler. I framtiden kan anställda hjälpa kunder rentav med hjälp av robotar.
Källa: Diskussionsunderlag om kommande målprogrammet för PAM 1/2019.
Vad tycker du?
Delta i diskussionen om framtiden för förbundet! Diskussionsunderlaget om kommande målprogrammet för PAM behandlas på kandidatnomineringsmötena på fackavdelningarna den 17 januari–19 februari 2019.
Diskussionsunderlaget är ett utkast till målprogram och nu kan du bidra. Kolla i evenemangskalendern när din fackavdelning håller sitt möte för att nominera kandidater och delta i det. Dina åsikter, erfarenheter och tankar är viktiga för oss!
Kommande målprogrammet för PAM antas på kongressen i sommar (4–6 juni 2019).