Förra veckan fick arbetslöshetskassan närmare 3 500 nya ansökningar för dagpenning, över 2 550 behandlades
I fortsättningen publicerar vi varje vecka uppgifter om ansöknings- och handläggningsläget vid arbetslöshetskassan.
Till följd av koronaepidemin har antalet ansökningar till Servicebranschernas arbetslöshetskassa ökat enormt. Antalet ansökningar som anlände i mars och april i år är mycket fler än ifjol: under perioden 1.3 – 27.4 anlände totalt 22 478 ansökningar som berörde första ansökan om inkomstrelaterad dagpenning. År 2019 var motsvarande antal ansökningar 18 268 st. eller i genomsnitt 1 522 ansökningar per månad.
Under vecka 18 anlände 3 427 ansökningar om första dagpenning till a-kassan. Med första ansökan avses en ansökan då en medlem ansöker om inkomstrelaterad dagpenning för första gången eller efter en paus på 6 månader.
Under den gånga veckan behandlade arbetslöshetskassan 2 559 första ansökningar. Handläggningstiden för ansökningarna är 22 arbetsdagar. Därtill mottog kassan 6 126 samtal, varav 899 besvarades.
Servicebranschernas arbetslöshetskassa har sökt olika lösningar för att behandla ansökningarna i snabbare takt. Hanläggningskapaciteten har utökats bland annat genom interna arbetsarrangemang och genom att effektivera arbetsprocesser. A-kassan har därtill rekryterat nya arbetstagare. Ytterligare har förbundets anställda flyttats över till att bistå kassan i dess arbetsuppgifter.
Vi publicerar varje vecka nya uppgifter om antalet ansökningar som anländer till kassan och antalet behandlade ansökningar under föregående vecka. Därtill berättar vi om samtalsvolymer och behandlingstider med mera. Vi uppdaterar uppgifterna på samma plats så att det är lättare att följa med läget. Läs mer här.