Gallup: En del av de förändringar som Covid-19 har medfört har kommit för att stanna
Covid-19-pandemin förändrade vardagen och praxisen på många arbetsplatser. Expedit Outi Heino, farmaceutisk tekniker Minna Manninen och servicehandledare Jelena Królova berättar om hurdana bestående förändringar de tror pandemin kommer att lämna i deras vardag.

Jag tror att handsprit kommer att finnas i våra butiker även i framtiden för att förebygga säsongsinfluensa och magsjukdomar. Likaså effektivare rengöring vid kassorna som har blivit en naturlig del av den dagliga rutinen för många. De plexiglas som har monterats vid kassorna har varit en lugnande och säkerhetshöjande faktor, vilket jag tror kommer att få stå kvar även framöver.
Dessutom har näthandeln underlättat vardagen för många. Jag tror att den kommer att utnyttjas mycket i framtiden också. Kanske inte i så hög utsträckning som nu, men människor kommer säkert att utnyttja olika lösningar som gör vardagen enklare, till exempel e-handeln.
Outi Heino, expedit, Prisma vid Malmtorget, Helsingfors

När coronapandemin bröt ut, introducerade många apotek hemleveranser, vilket jag tror kommer att bli en permanent tjänst. Avhämtning av läkemedel utnyttjades redan i viss utsträckning före, men dess användning har ökat under det senaste året. Jag skulle gissa att kunderna fortsätter att använda tjänsten även framöver. Jag tror att plexiglas kommer att finnas kvar vid kassorna i de apotek där de finns.
Minna Manninen, farmaceutisk tekniker, Sandvikens apotek, Helsingfors

Anställda är redan så vana vid att ta hand om sin handhygien och att skydda sig att det säkert kommer att förbli en del av vardagen. På många ställen har städningen intensifierats, vilket sannolikt kommer att fortsätta även efter pandemin. I början av pandemin var rädslan för att bli sjuk ständigt närvarande på jobbet, men nu har den avtagit när till exempel städning på avdelningar med coronasjuka patienter på hälsocentraler blivit en rutin för oss. Vi vet nu hur vi ska agera i framtiden om en liknande situation uppstår.
Jelena Królova, servicehandledare, ISS Palvelut Oy, Helsingfors