Kontakt må-fre

Vänligen notera att PAM:s och a-kassans telefontjänster är upptagna särskilt på morgnarna. Du hittar svar till många frågor på vår webbplats.

MEDLEMSKAPET, ANSLUTNING, ANSTÄLLNINGSFRÅGOR

030 100 640 vardagar kl. 10-14

A-KASSAN

020 690 211 vardagar kl. 10-14

Arbetslivet - 20.05.2021 klo 09.08

Handbok för köp av städtjänster – kvalitetsfrågor och socialt ansvar

Väl utförd upphandling och övervakning av arbetet under avtalsperioden kommer att bidra till att anställda får anständiga arbetsförhållanden. Bild: Gettyimages

I handboken för köp av städtjänster som publicerades denna vecka betonas att då beställaren köper städtjänster bör mer uppmärksamhet fästas vid socialt ansvar och kvalitet.

Städtjänster konkurrensutsätts regelbundet. Anbudsförfarandet hör till praxis inom branschen.  Detta är ett stressfyllt skede för de anställda, för den egna arbetsgivaren kan också förlora i upphandlingen. Men man kan också se på saken på ett annat sätt. Ett anbudsförfarande som genomförts på rätt sätt och tillsyn under avtalsperioden kan förhindra utnyttjande som förekommit inom städbranschen, där lönerna och arbetstiderna har varit godtyckliga.

Städning är en arbetskraftsintensiv bransch. Arbetskraften står för hela 85 procent av helhetskostnaderna. Syftet med handboken, som sammanställts som ett samarbete mellan fackförbunden och andra aktörer inom branschen, är att främja rättvis konkurrens och förhindra att man försöker roffa åt sig uppdrag genom att pruta på arbetsvillkoren. Förutom PAM har också fackförbunden Pro och JHL samt Tammerfors yrkeshögskola Tamk och SSTL Puhtausala deltagit.

Om faktorer i anslutning till kvalitet och socialt ansvar inte beaktas vid upphandlingen, kan den hårda konkurrensen mellan företagen leda till orättvis behandling av de anställda. Katri Jakosuo, som fungerat som PAM:s näringspolitiska expert, skriver i handboken att för personalen skapas kvalitet och ansvar genom rimliga arbetsförhållanden, löner enligt kollektivavtal, rätt utbildning samt beaktande av normer i anslutning till hälsa och säkerhet.
 

Definition av renhet 

Vid köp av städtjänster är en exakt definition av renhetsnivån viktig, framkom det idag vid handbokens publikationstillfälle, som samtidigt var ett webbinarium som handlade om konkurrensutsättning.  Svårigheten är att kvaliteten på städarbetet lätt blir visioner eller beskrivningar där firmorna lovar allt möjligt. Anbudsbegäran ska vara detaljerad.

Städchef Aino Aho vid HOK-Elanto förde fram köparens upplevelse. I anbudsbegäran ska man enligt henne mycket noggrant redogöra för vad företaget förutsätter av städningen. Ett gott samarbete mellan beställaren och städföretaget hjälper att sköta de anställdas ärenden och att säkerställa villkoren enligt kollektivavtalet.

HOK-Elanto som verkar i huvudstadsregionen har sedan 2013 förbjudit sina samarbetspartners att använda sig av underleverantörer.  Orsaken var att det var svårt att veta hurdana löner som betalades åt arbetstagarna och hur många lediga dagar de hade.

”Det var svårt att följa upp underleverantörernas ärenden”, sade Aho.

Mari Raita, försäljningschef vid ISS Palvelut, betonade att företagen då de lämnar en anbudsbegäran borde ge städföretagen tillräckligt med tid för att svara. På samma sätt behöver man tid för att ta över arbetet och göra de rekryteringar det innebär, om man vinner i upphandlingen.  

”Det ligger inte i någons intresse att man tvingas starta upp med tillfällig arbetskraft.”

Köparen glömmer ofta att det under avtalsperioden är skäl att kontrollera att kvaliteten uppfylls, betonade Leila Kakko, lektor vid Tamk, under webbinariet. prosenttia kokonaiskustannuksista.

Tips för ett lyckat anbudsförfarnade inom städbranschen
 

Före anbudsförfarandet

  • Gör upp en realistisk tidtabell.
  • Bekanta dig med städobjektet.
  • Definiera entydigt kriterierna samt beställarens och städföretagets ansvar.
  • Respektera lagstiftningen, de anställdas rättigheter och kollektivavtalen.
  • Beakta miljöfrågorna.

Jämförelse av anbud

  • Välj det bästa anbudet utifrån pris/kvalitet.
  • Avslå exceptionellt låga anbud och aktörer som konkurrerar orättvist.

Efter anbudsförfarandet

  • Följ upp och övervaka avtalet regelbundet.
  • Anpassa avtalet då verksamhetsmiljön ändras.

Läs eller ladda ner köparens guide

https://www.lukusali.fi/pam/#/reader/0e5ecda8-ad96-11eb-91a3-00155d64030a

 

Nyheter