Kesko och Lidl valde röststyrd plockning, SOK automatisering
Dagligvaruhandelsföretagen har kraftigt utökat antalet kvadratmeter i sina logistiklokaler i Nyland. Samtidigt har de fattat beslut om graden av automatisering.
SOK:s distributionsföretag Inex Partners har tagit ett stort kliv mot automatisering i och med öppnandet av ett nytt, gigantiskt logistikcenter i Sibbo. En femtedel av produkterna samlas dock fortfarande in med traditionella metoder. Kesko har precis utökat K-matbutikernas centrallager i Haxböle i Vanda. Lidl har ett splitternytt distributionscenter i Träskända. Kesko och Lidl har valt en annan lösning på automatiseringen av logistiken än SOK.
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGYs vice vd Pasi Nieminen anger att cirka en tredjedel av den interna logistiken inom dagligvaruhandeln i Finland är helautomatiserad. Däremot är endast ett ”par procent” av logistiken inom alla branscher det.
”Kundunderlaget för helautomatiserad insamling är än så länge mycket begränsat i Finland och kommer även att förbli det på en så liten marknad”, säger Nieminen.
Röststyrningen blev kvar, AGV-truckarna försvann
Utbyggnaden av Keskos K-matbutikers centrallager i Haxböle på 23 000 kvadratmeter togs i bruk i början av oktober. Det traditionella logistikarbetet är kvar, men enligt vd Jyrki Tomminen tog man ytterligare ett steg mot automatisering genom att de varor som kommer in nu går längs transportanordningar till det höga lagret för förvaring och sedan ut därifrån. AGV-truckarna, det vill säga truckar som rör sig automatiskt, togs bort.
De varor som går till butikerna samlas fortfarande in enligt den tidigare modellen genom röststyrd plockning (Pick by voice) som utförs av anställda. Det innebär att truckföraren får instruktioner om insamlingen av varorna från hyllorna i hörlurarna och även bekräftar arbetet muntligen. Varför automatiserade inte Kesko mer?
”Vi såg att vår verksamhet har förändrats och fortsätter att förändras fortlöpande. Det är smidigare att samla in varorna med hjälp av personal. För det andra krävs det mycket stora investeringar i omfattande automatisering. I vårt fall betalar sig inte investeringen tillräckligt snabbt.”
Tomminen tror att ”hybridmodellen” kommer att bli vanligare än helautomatisering. Det innebär att en del av insamlingen sker automatiserat och en del med arbetskraft. Kesko har ännu inte infört denna hybridmodell.
”Det är svårt att uppskatta tidtabellen för utvidgningen av automatiseringen. Det beror på när tekniken blir mer flexibel och när priserna går ner ”, funderar Tomminen.
Av det kan man dra slutsatsen att man även noggrant kommer att följa spridningen av webbaserade matbutiker. Det skulle även ha en inverkan på logistiken. Centrallagret i Haxböle har nu cirka 1 600 logistikarbetare.
Lidls distributionscenter öppnas snart
Lidls nya distributionscenter i Träskända kommer i början av året att leverera mat till butiker i södra Finland och betjäna cirka 70 butiker. På distributionscentret sker automatiseringen i en fastighet med energieffektiva lösningar i form av solceller. Även Lidls personalchef Maria Hekkala berättar att när det gäller logistikarbetet har distributionscentret inte ens övergått till hybridmodellen, det vill säga delvis automatisering.
Genom planering strävar man dock efter att göra plockarnas arbetsuppgifter enklare genom att bland annat säkerställa korta förflyttningar.
”Vi vill ge människor stöd i arbetet genom tekniska lösningar”, säger Hekkala.
Han motiverar också behovet av traditionell insamling med behovet av flexibilitet: kundernas beteende ändras i snabb takt just nu.
”Det är lätt att förnya hyllor och konstruktioner, men inte automatiserade system”, säger Hekkala.
Det här distributionscentret, som är Lidls tredje, kostade över 100 miljoner euro. Vi håller just nu på att anställda traditionella logistikarbetare till centret, och de kommer sammanlagt att uppgå till 300.
”Vi tror inte att antalet logistikarbetare kommer att minska under den närmaste framtiden. Annars skulle vi inte ha gjort så här stora investeringar.”
"Människan är flexibel"
I Nyland har arbetstillfällen både försvunnit och tillkommit i branschen. På det mest automatiserade centret, Inex center i Sibbo, behövs det hälften så många anställda som på det gamla lagret i Kilo i Esbo, som nu upphör med sin verksamhet. Antalet automations- och lagerarbetare i Sibbo är cirka 700. Förutom från Kilo har det kommit ut folk på arbetsmarknaden från grossistföretaget Tuko Logistics logistikcenter, som slog igen portarna i höstas på grund av trycket från den förändrade marknaden.
Enligt LOGYs Pasi Nieminen kommer det alltid att finnas insamling som inte kan automatiseras. Det går inte att automatisera om man inte vet om man kommer att lagra gympaskor eller soffor om fem år.
”Den europeiska trenden är att vissa återkommande produkter av standardstorlek med höga volymer kan automatiseras”, säger Nieminen.
Enligt Nieminen kommer det att finnas jobb i branschen även i fortsättningen. Han tror att det kommer att tillkomma hela 2 000 arbetstillfällen inom intern logistik mellan 2015 och 2020. Arbetstagarnas roll och kunskapskraven på dem blir högre i och med att man stegvis övergår från manuellt arbete till åtminstone delvis automatiserade lösningar.
”Faktum är att det behövs flexibilitet inom lagring och logistik, och ingen är så flexibel som människan”, säger Nieminen.