Kontakt må-fre

Vänligen notera att PAM:s och a-kassans telefontjänster är upptagna särskilt på morgnarna. Du hittar svar till många frågor på vår webbplats.

MEDLEMSKAPET, ANSLUTNING, ANSTÄLLNINGSFRÅGOR

030 100 640 vardagar kl. 10-14

A-KASSAN

020 690 211 vardagar kl. 10-14

Arbetslivet - 23.04.2019 klo 09.15

Köparen bestämmer målen för företagsköp – viktigt att i god tid informera personalen om ändringar

Professor Niina Nummela har studerat företagsköp och företagskulturer. Foto: Veli-Matti Väärä

Ett företagsköp kan vara en tuff situation särskilt för personalen på uppköpta företaget. Hur går det med mitt arbete? Hur förändras arbetssätten och arbetsklimatet?

Då ett företag köper upp ett annat är det normalt att produkter, tjänster, uppgifter, organisationer, team och processer slås ihop inom ett eller två år. Det svåraste och mest tidskrävande är att få företagskulturer att spela ihop – interaktionen, tänkesätten och andan på arbetsplatsen.

”Sociokulturell integration tar åratal”, noterar professorn i företagsekonomi Niina Nummela vid Åbo universitet.

Anställda ska behandlas lika

Köparen bestämmer i vilken grad funktioner och företagskulturer kommer att slås ihop.

”Att köparen bestämmer kan kännas orättvist. Informationen misslyckas om det inte berättas varför något görs.”

Ibland ändras inte kulturen på uppköpta företaget alls. Så kan ske när ett litet företag köps upp.

”Nytt visitkort, ny logo och ny färg på overallen – egentligen inget annat”, säger Niina Nummela.

Största förändringstrycket rör personalen på serviceföretag då det görs ett stort företagsköp.

”Köparen vill att företaget ska erbjuda samma kundupplevelse överallt. En motivering för enhetlig verksamhet är också att anställda ska behandlas lika.”

Ett potentiellt men sällsyntare mål är att fusionen av två företag ska resultera i en helt ny enhetlig kultur med drag från bägge företagen.

Fakta i stället för rykten

Själva köpet är hemligt då det handlar om börsbolag men därefter kan det aldrig informeras för mycket. Företagsköp sätter enkelt fart på rykten som kan vara svåra att få styr på efteråt.

”Det viktigaste är att respektera de anställda och skapa en aktiv dialog”, ställer Niina Nummela fast.


”För att skapa tillit behövs i början att de två företagens anställda kan träffas ansikte mot ansikte så ofta att de börjar känna varandra. Först därefter ska de börja sända varandra e-post.”

Niina Nummela tar upp så kallade 100-dagarsregeln. Personalen ska få alla viktiga uppgifter inom cirka tre månader från att företagsköpet offentliggjordes.

Annars börjar organisationen lida och nyckelpersoner söka sig bort. Denna tumregel rör köp som konkurrensmyndigheterna inte handlägger i månader.

Ett exempel på ett stort företagsköp och att slå ihop företagskulturer inom privata servicebranscher är när Scandic köpte Restels hotell mot slutet av 2017.

Niina Nummelas tips till anställda då företag köps upp

  • Förhåll dig öppet till företagsköpet. Ändringar kan också skapa något positivt.
  • Diskutera med och fråga både din arbetsledare och dina kollegor kring kaffebordet.
  • Både positiva och negativa känslor smittar – fundera på hurudant arbetsklimat du vill bidra till.

 

Nyheter