Kundrådgivaren Niko Jokinen: ”Det bästa med mitt arbete är positiva kundkontakter”
I Niko Jokinens arbetsvardag på Vakka-Suomen Puhelin ingår utöver rutiner även detektivarbete. Hans kunskaper i att söka information och visa empati är till stor nytta.
Jag är Niko Jokinen, 28.
Är bosatt i Raisio.
Anslöt mig till PAM 7.1.2020.
Arbetar på Vakka-Suomen Puhelin AB och dess åboenhet som kundrådgivare.
Till mitt arbete hör i huvudsak kundbetjäning. Även om mitt arbete omfattar en massa rutiner och arbetstiden rullar främst vid den egna arbetspunkten, hinner även en del spännande saker hända under arbetsdagen. Kunderna har väldigt olika behov som du bör råda bot på. Vissa får du fixat snabbt, andra kräver närmast detektivarbete för att kunna lösa. Jag har haft stor nytta av att jag kan söka information och förmåga att känna empati.
Firman lär dig det du behöver för att kunna utföra arbetet och resten fixar du med att vara driftig. Arbetskompisarna hjälper även vid behov. I början är det på sin plats med en introduktion då du blir bekant med de saker som kundförhållandet förutsätter.
Det bästa med mitt jobb är de positiva kundbemötandena. Jag får en verkligt bra känsla då jag får ett ärende för kunden skött på ett sådant sätt som glädjer kunden.
Anslöt mig till PAM för jag anser att det är en självklarhet att tillhöra facket.
På min fritid sysslar jag med miniatyrspel. Jag spelar en gång per vecka och deltar i större evenemang som erbjuds. De flesta vardagskvällar går åt till att måla miniatyrgubbar. Det är en skojig och färggrann hobby. Dessutom spelar vi brädspel mellan varven med min fru.