Matbuden i Norden tryggas rejäla arbetsvillkor sakta men säkert
Fackförbundet 3F Transport har ingått ett kollektivavtal för matleveranstjänster tillsammans med Handelskammaren i Danmark. Även svenska Foodora matbud har ett kollektivavtal på lut.
Alldeles nyligen har 3F Transport i Danmark ingått ett nationellt kollektivavtal för matleveranstjänster, vilket ger buden som levererar takeaway-måltider en reglerad lön, pension och lön under sjukledighet. Danska matleveransjätten Just-Eat med sina 600 bud är den första att underteckna avtalet.
I Fagbladet beskrivs avtalet som banbrytande enligt danska mått. Avtalet som träder i kraft senare i år förbättrar villkoren för matbuden avsevärt utan att ålägga konsumenterna tilläggskostnader.
Avtalet säkerställer en reglerad lön, pension, moderskapslön, semesterlön och sjuklön för bud som levererar pizza, hamburgare och andra takeaway-måltider till danska konsumenter, förutsatt att deras arbetsgivare undertecknar kollektivavtalet.
Avtalet tog två år att förhandla fram, vilket varit tufft, men mödan värt enligt Just-Eats VD Carsten Boldt. I Fagbladet kommenterar han avtalet såhär:
Kollektivavtalet för danska matbud i ett nötskal:
Lön
Från och med den 1 mars 2021 kommer en timlön på 124,20 DKK att tillämpas (cirka 16,70 €). Timlönen stiger till DKK 127,35 från och med den 1 mars 2022.
Arbetstid
Minst åtta timmar per vecka och maximalt 37. Arbetstiden kan under en tremånadsperiod regleras. Ordinarie arbetstid är maximalt 44 timmar under en vecka men med ett totalt genomsnitt på 37 timmar per vecka.
Arbete utöver ordinarie arbetstid
medför en övertidsbonus på 50 procent för de tre första timmarna övertid och 100 procent för övriga timmar efter det.
För mer information och källa, se Fagbladet.
”Som ledande aktör på marknaden har det varit viktigt för oss att trygga ett avtal som är bra för våra anställda och som är vettigt även för oss. Jag är stolt över att vi nu har lyckats ro iland ett sådant avtal”, säger han.
Boldt ser detta som en investering för framtiden och förutspår att det framöver blir lättare att rekrytera matbud och behålla dem kvar i arbete när det finns en dylik överenskommelse. Tryggheten uppskattar, menar han.
Enligt Morten Schønning Madsen, biträdande överdirektör vid Handelskammaren i Danmark, säkerställer avtalet konkurrenskraftiga löner och anställningsvillkor.
”Vi hoppas därför att andra företag kommer att underteckna avtalet. Avtalet är riksomfattande och kan användas av alla företag som har matbud”, kommenterar han iFagbladet.
Enligt Kim René Busch, förhandlingssekreterare vid 3F, medför kollektivavtalet likaså ett val för de danska konsumenterna.
”De kan nu välja mellan bra och anständiga arbetsförhållanden eller tvärtom”.
Därtill poängterar Busch att en schysst lön och bra anställningsvillkor för Just-Eat Couriers inte innebär en prishöjning för enskilda konsumenter.
Det bådar goda nyheter likaså från Sverige. Transportarbetarförbundet är på slutrakan att ingå avtal med Foodora.
Förhandlingsparterna Foodora och Transport i Sverige har i januari enats om innehållet i ett nytt kollektivavtal för de moped- och cykelbud som kör ut restaurangmat. Enligt Transport är buden en yrkesgrupp som inte omfattas av förbundets stora Transportavtal – för chaufförer och terminalarbetare.
Kollektivavtalet, som innehåller minimivillkor för buden, gäller från den 1 mars 2021. Exakt innehåll i avtalet blir offentligt först efter det att det förankrats både i Foodoras bolagsstyrelse och i Transports förbundsstyrelse. Den 2 februari var avtalet ännu inte godkänt.
Läs mer här.
I Norge finns ett företagsvist kollektivavtal som tryggar arbetsvillkoren för Foodoras cykelbud på olika håll i landet.