Nöjd med Ilmastoveivi2019 -kampanjen: ”Jag anser att vi fått mycket till stånd”
Kampanjen Ilmastoveivi siktade på att Finland får utnyttja möjligheten att bromsa klimatförändringen under EU-ordförandeskapet. Tuuli Aitschison är nöjd med hur saken framställs i regeringsprogrammet men riktiga åtgärder avgör.
Kampanjen Ilmastoveivi2019 överräckte igår en appell med över 60 000 underskrifter till EU-ministern Tytti Tuppurainen. Kampanjen siktad på att Finland utnyttjar möjligheterna inför EU-ordförandeskapet och driver avgränsningen av klimatuppvärmningen till 1,5 grader. Kampanjen presenterade även ett annorlunda sätt för hur man ordnar klimattoppmöte i Finland.
PAM-medlemmen Tuuli Aitchison berättade redan i mitten av april på PAM:s webbplats om kampanjen och dess målsättningar. Under de senaste månaderna har hon jobbat med att främja kampanjen. Aitchison studerar litteraturvetenskap vid Helsingfors universitet och har jobbat vid sidan av studierna inom restaurangbranschen.
Enligt Aitchison har kampanjen fått mycket till stånd, bland annat det att regeringsprogrammet innehåller en skrivelse enligt vilken Finland blir en global klimatledare. Det är andra dagen för landet som EU-ordförande och målsättningen är att under hösten avtala om att unionen inte längre belastar klimatförhållanden med växthusutsläpp efter år 2050. Huruvida Finland ordnar ett klimattoppmöte är ännu öppet och det är något som Aitchison och kampamjorganisationen besviken över.
”Klimatledarskapet och ordförandeskapet bör ytterligare konkretiseras”, säger Aitchison.
Det ursprungliga målet för kampanjen var en halv miljon underskrifter. Även om detta inte uppfylldes så fanns bland undertecknarna stora städer och enmassa betydelsefulla organisationer inklusive PAM. Enligt Aitchison är en mindre andel undertecknare inte negativt. Om man räknar med städernas invånarantal och organisationernas medlemsantal, så uppfylldes målsättningarna rejält.
”Visst är det ett starkt mandat med 60 000. Få medborgarinitiativ uppnår denna siffra”, påminner Aitchison.
Enligt henne kan var och en av oss göra sin andel men kampanjen strävar till att flytta fokus från individens ansvar till beslutsfattarna - såväl politiker som företag. Som arbetstagare kan man till exempel fundera över vad man inom det egna företaget kan göra annorlunda och därefter utmana dem som fattar beslut att ta itu med detta, vinkar Aitchison.