PAM har inlett en utredning om hur arbetstidsgranskningen förverkligas inom handeln
Enligt kollektivavtalet inom handeln ska den faktiska arbetstiden och arbetstiden som anges i arbetsavtalet överensstämma med varandra och detta ska granskas regelbundet. I en medlemsundersökning tar vi reda på hur timgranskning fungerar i praktiken.
I februari 2018 utökades kollektivavtalet inom handeln med ett omnämnande som kräver att arbetsgivaren regelbundet jämför den arbetstid som den deltidsanställda har kommit överens om i sitt arbetsavtal med den faktiska arbetstiden.
Om den faktiska arbetstiden har stabiliserats och är större än timmarna som anges i arbetsavtalet utan motiverade orsaker, måste arbetsavtalet ändras så att det motsvarar de faktiska timmarna.
”Syftet med bestämmelserna i kollektivavtalet är att förbättra deltidsanställdas ställning. När de faktiska arbetstimmarna motsvarar det som står i arbetsavtalet, kan anställda öka sina chanser till heltidsanställning", säger Jyrki Sinkkonen, avtalsexpert vid PAM.
Med hjälp av en medlemsundersökning som genomförs under oktober-november granskas timgranskningen över två år, inte bara under en coronapandemin.
”Även om tiden för undersökningen är utmanande på grund av coronan, är tiden nu. Från och med början av året kommer kollektivavtalet att innehålla en ny bestämmelse om flexibelt heltidsarbete som också syftar till att öka heltidsarbetet inom handeln, berättar Sinkkonen.