PAM, JHL och Industrifacket utreder sätt att genomföra ny sysselsättningstjänst
Juha Heikkala, chef för gemensamma sysselsättningstjänsteprojektet mellan de tre förbunden, tror att en tjänst som stöder sysselsättning kunde hjälpa medlemmarna då arbetslivet omvälvs. Han tar upp fyra observationer:
Sysselsättning. Finländska samhället förlitar sig på arbete och hög sysselsättning. Dessa är kärnfrågor för fackföreningsrörelsen. Fackförbund kunde stärka sitt sysselsättningsperspektiv.
Behov. Utredningen har visat mig att många vill ha en tjänst som stöder sysselsättning och arbetskarriären – oberoende av hur de förhåller sig till fackföreningsrörelsen. Nu utreder vi hur det lönade sig att genomföra denna tjänst.
Trygghetskänsla. Då du ställs inför en ny situation – blir till exempel arbetslös – är det viktigt att du vet att du får hjälp. I en idealsituation fick du proffsigt stöd då något förändras från studierna till pensionen. Du kunde till exempel logga dig in i en e-tjänst som identifierar din personliga livssituation och hjälper dig att utveckla din kompetens, utbilda dig och hitta arbete.
Fjärde grundval. Fackförbund var ursprungligen folkrörelser och utvecklades sedan också till intressebevakningsorganisationer och försäkringsinrättningar. En tjänst som hjälpte medlemmarna att hitta arbete stärkte klart förbundens ställning som sysselsättningsfrämjare. Detta kunde skapa mervärde för medlemmarna. Enligt mig kunde rollen som serviceorganisation utgöra en fjärde grundval för förbunden.
Vem?
-
Juha Heikkala är chef för gemensamma sysselsättningstjänsteprojektet mellan PAM, JHL och Industrifacket.
-
I totalt 20 år har han arbetat i eller med organisationer och genomfört bland annat strategiprocesser, utbildningar för ledningen och organisationsspecifika utvecklingsprojekt.
-
På sin fritid njuter Juha Heikkala av sommarlandskap i sadeln på sin elcykel.