PAM utlyste förbud mot övertid och byte av arbetsskift för Avecra Oy:s tågserviceanställda
Servicefacket PAM inleder ett förbud mot övertid och byte av arbetsskift för arbete som underlyder kollektivavtalet för Avecra Oy:s tågserviceanställda. Förbudet mot övertid och byte av arbetsskift inleds den 14 december 2020 och avslutas den 10 januari 2021. De företagsspecifika kollektivavtalsförhandlingarna bröts den 2 december 2020.
Kollektivavtalsförhandlingarna mellan Servicefacket PAM och Turism- och restaurangförbundet MaRa rf, som berör VR-ägda företaget Avecra Oy:s arbetsvillkor och löner, har inte framskridit trots flera försök.
”Coronapandemin har haft en djupgående inverkan på turistnäringen. Av denna anledning enades PAM tillsammans med arbetsgivarrepresentanten om att förlänga kollektivavtalet, som tidigare hade löpt ut i mars, till och med den sista september. Sedan dess har arbetstagare varit flexibla och inväntat en lösning långt in på hösten. Förhandlingsförsöken har dock inte gett resultat, säger PAM:s avtalsexpert Sirpa Moilanen.
Det kollektivavtal som ingåtts mellan PAM och Avecra Oy om tågservicepersonalens arbetsvillkor har löpt ut i slutet av september. Branschen har varit i ett avtalslöst tillstånd i mer än två månader. Stridsåtgärder i ett dylikt tillstånd är arbetstagarnas rätt.
”Det som förorsakat friktion i avtalsförhandlingarna är nivån på löneökningar och kompensationen för långa väntetider för anställda mellan skift. Vi har inte gjort framsteg i dessa frågor och det är därför PAM bestämde sig för att ta tillfället i akt att påskynda kollektivavtalsförhandlingarna genom stridsåtgärder - förhoppningsvis kommer arbetsgivarna att vakna upp och inse vikten med det egna kollektivavtalet och överenskomna villkor för tågservicepersonalen, konstaterar Moilanen.
Avecras förbud mot övertid och byte av arbetsskift inleds måndagen den 14 december 2020 kl. 00:00 och avslutas söndagen den 10 januari 2021 kl. 24:00. Förbudet mot övertid och byte av arbetsskift gäller uppgifter som underlyder kollektivavtalet för Avecra Oy:s tågserviceanställda.
Förbudet mot övertid och byte av arbetsskift gäller inte nödsituationer eller uppgifter som skulle äventyra livsviktiga funktioner i samhället eller förorsaka betydande skador för allmänintresset. För dessa arbeten måste man ansöka om ett separat tillstånd från Servicefacket PAM.
Förbudet mot övertid och byte av arbetsskift återspeglas i försämringen eller frånvaron av tågtrafik under denna period. Enligt PAM är denna situation inte önskvärd, men på grund av kollektivavtalsförhandlingarnas följder tvingas PAM och Avera Oy: s anställda att vidta de anmälda åtgärderna.