Kontakt må-fre

Vänligen notera att PAM:s och a-kassans telefontjänster är upptagna särskilt på morgnarna. Du hittar svar till många frågor på vår webbplats.

MEDLEMSKAPET, ANSLUTNING, ANSTÄLLNINGSFRÅGOR

030 100 640 vardagar kl. 10-14

A-KASSAN

020 690 211 vardagar kl. 10-14

Arbetsvillkor - 28.01.2020 klo 09.30

Ständiga konkurrensutsättningar tär på resurserna hos såväl arbetstagare som arbetsgivare

Huvudförtroendeman Lea Ikonen på ISS-Palvelut vet att samarbetsförhandlingarna efter en konkurrensutsättning är otrevliga för både arbetstagare och arbetsgivare. Foto: Anna Autio

En allt snabbare effektivisering av arbetet leder till ständiga konkurrensutsättningar inom fastighetsservice. PAM vill tygla vilda priskonkurrensen inom branschen och förbättra ställningen för timavlönade.

”Vad ska jag göra när jag helt enkelt inte längre hinner städa mitt mål inom utsatt tid”, är en fråga som regelbundet ställs medlemstjänsterna på PAM. 

När tiden inte räcker till för givna arbetsuppgifter handlar det oftast inte om långsamma anställda utan en obalans mellan beräknade arbetstiden och de uppgifter som ska utföras. 

”När anställda gör sitt bästa och inte försummar sina arbetsuppgifter ska de meddela arbetsgivaren att de helt enkelt inte hann utföra sina uppgifter inom utsatta tiden. Ytterligare uppmanar vi alltid att kontakta huvudförtroendemannen och fråga arbetsgivaren hur utsatta tiden för arbetet beräknats, det vill säga hur arbetet dimensionerats”, berättar Jarkko Viitanen, avtalsexpert på PAM. 

Det är viktigt att diskutera arbetstakten eftersom enligt kollektivavtalet för fastighetstjänstebranschen ska arbetsgivaren på begäran för förtroendemannen reda ut grunderna för det system som används för arbetsdimensionering. Detta gör det möjligt att faktiskt ställa fast huruvida tillräckligt med tid utsatts.

"I stället för att fokusera på priset ska beställare av städtjänster beakta förhållandena för anställda”, säger Arvo Mäkilä, vice huvudförtroendeman för södra Finland på SOL Palvelut.

Jarkko Viitanen har följt med utvecklingen inom fastighetsservice i många år. Han vet att privata fastighetstjänstebranschen oftast inte tillämpar dimensioneringar som beaktade att renhållningen och skötseln av olika ställen kan kräva mer eller mindre tid. Däremot säljs särskilt städning på basis av kvadratmeter eller någon annan formel. 

”Då tjänster säljs hela tiden allt billigare måste billigare priset tas någonstans ifrån. Oftast tas det från tiden och lönen för redan lågavlönade anställda”, noterar Jarkko Viitanen. 

För anställda hotar konkurrensutsättningar deras arbete och utkomst. Av en PAM-medlemsenkät från 2015 framgår att om städning konkurrensutsatts under de senaste två åren var 41 procent rädda för att bli arbetslösa. Hade det gått över två år sedan konkurrensutsättningen var andelen 23 procent. 

Fast du kanske kan fortsätta arbeta efter en konkurrensutsättning kan en följd vara en tuffare arbetstakt då du måste snabbare utföra samma arbetsuppgifter eller ditt område blir större. 

Mot sundare konkurrens och ett 24/7-samhälle

Enligt Jarkko Viitanen kunde extrema effektiviseringen av arbetet och priskonkurrensen tyglas med nya kollektivavtalsbestämmelser. En central fråga handlar om att ställa fast kraven i arbetet, det vill säga hur fastighetsserviceföretag utvärderar arbetsuppgifterna. 

Största branschföretagen har utvärderat kraven och enligt Jarkko Viitanen är alla ungefärligen på samma nivå. Mindre oorganiserade företag som inte tillhör arbetsgivarförbund förbigår ofta utvärderingar genom att direkt ställa fast att arbetet tillhör en låg löneklass. På så sätt kan dessa företag låta utföra samma uppgifter billigare än andra branschföretag. Anställda finner sig ofta i sitt öde eftersom normalt känner anställda på mindre företag knappt till kollektivavtal eller sina rättigheter. 

"Utvärderingen av kraven i arbetet borde vara fastställda och man borde kunna granska dem årligen"

”Om samma arbete var på samma kravnivå på alla branschföretag minskade den osunda konkurrens som i viss grad handlar om svart ekonomi. Utvärderingen av kraven ska vara genuin och kraven ska gås igenom varje år”, klargör Jarkko Viitanen.

Enligt honom ska kollektivavtalet också ändras så att det objektivt beaktar dem som arbetar på olika veckodagar och tider på dygnet. Nuvarande kollektivavtalsbestämmelserna utgår från personer med kontorstider och därmed beaktas inte anställda med oregelbundna arbetstider.

”Många bestämmelser i nuvarande kollektivavtalet fungerar bra då du har kontorstider från måndag till fredag. Vi lever dock allt mer i ett 24/7-samhälle, vilket måste bättre beaktas också i formuleringarna i kollektivavtalet”, förklarar Jarkko Viitanen.

Enligt honom är ett särskilt problem hur söckenhelgsersättningar fastställs och semesterlöner beräknas för timavlönade. Den senare frågan gagnade direkt också arbetsgivare eftersom löneräkningen blev enklare.

”Konkurrensutsättningar skapar psykiska påfrestningar och minskar avlönad semester”

”Jag har arbetat med städning i över 30 år – de senaste 20 hos ISS Palvelut. Under årens lopp har arbetstakten blivit ofantligt mycket tuffare inom branschen. Jag har regelbundet blivit utsatt för konkurrensutsättningar under hela min karriär – både som arbetstagare och nu som förtroendeman. Konkurrensutsättningar skapar främst psykiska påfrestningar för anställda då du måste vara rädd för ditt arbete och din utkomst. Du arbetar ju ändå för att klara dig på din lön. 

Övergår du till det företag som vann konkurrensutsättningen kan det innebära kortare arbetstid och förlorad avlönad sommarsemester. Få har råd att ta ut oavlönad ledighet från sitt nya arbete. Och om det åter konkurrensutsätts om ett par år så kan du igen gå miste om intjänad semester.” 

Lea Ikonen
ISS-Palvelut Oy, Kotka
Huvudförtroendeman och arbetarskyddsfullmäktig

 

 

 

"Besparingar på utrustning och fler arbetsuppgifter"

"På min arbetsplats konkurrensutsätts det nästan varje år. Rykten om offerter från andra städföretag sprider sig snabbt och skapar rädsla för att förlora arbetet. För mig har konkurrensutsättningar inneburit överraskande arbetsuppgifter och svårigheter att få nödvändig städutrustning, till exempel rengöringsmedel eller soppåsar i rätt storlek, när leveranserna dragit ut på tiden. 

Flesta arbetskamrater har korta skift och typiskt ett avtal på färre än tio timmar per vecka. Jag anser det vara viktigt att också inom fastighetsservice uppdateras arbetsavtal så att de motsvarar faktiska arbetstiden. Då kan anställda få fler arbetstimmar med tiden. När utförarna hela tiden byts ut i skift skapas ingen rutin i arbetet, vilket påverkar städresultatet. Om en kund åter inte är nöjd med resultatet kan detta resultera i en ny konkurrensutsättning.” 

Arvo Mäkilä
Åbo, SOL Palvelut
Städare och huvudförtroendeman för Södra Finland

 

 

 

 

Nyheter