Undantag inom hotell-, restaurang- och fritidstjänster för hur förteckningar över arbetsskift upprättas och publiceras
Undantagsbestämmelser för hur arbetsskiftförteckningar utarbetas och publiceras förnyades - ett element av flexibilitet ingår på grund av eventuella myndighetsrestriktioner.
Coronaepidemin har i hög grad påverkat hotell-, restaurang- och fritidstjänster. Förutom kollektivavtalslösningen har PAM och arbetsgivarnas representant MaRa i ett separat protokoll kommit överens om undantagsbestämmelser för publicering och upprättande av arbetskiftsförteckningar och för speciella situationer som uppstår till följd av myndigheternas verksamhet.
Ändringarna gäller från och med den 1 oktober 2020 till och med den 31 mars 2021. Protokollet i avtalet medför samma skyldigheter som kollektivavtalen i branschen.
Överenskommelsen möjliggör ett lokalt avtal om att listan över arbetsskift för anställda och förmän kan publiceras med en veckas anmälningsperiod för en eller två veckor i taget om efterfrågan på tjänster och arbetskraftsbehov är exceptionellt svår att förutsäga på grund av coronapandemin.
Dessutom har man i protokollet kommit överens om särskilda situationer till följd av COVID-19- restriktionerna. Om myndigheterna inför nya begränsningar som hänför sig till ett arbetsschema som redan publicerats, kan arbetsgivaren av tvingande skäl ändra arbetsschemat, såvida inte annat arbete är tillgängligt. På detta sätt registreras eventuella arbetstimmar som saknas och de ges senare så snart som det är möjligt.
Mera detaljerade uppgifter om avtalen uppdateras i wikikortet.