Viljan att hjälpa andra får ung arbetstagare att bli förtroendeman
27-åriga Emma Haapasaari representerar knappt 600 medarbetare på Dressmanns cirka 80 butiker över hela Finland. Hon är ung för att vara förtroendeman och en inflytelserik person. Haapasaari låter dock inte fördomar om hennes ålder bromsa henne.
”Jag måste säga att när man ger påverkansarbetet lillfingret tar det hela handen”, skrattar Emma Haapasaari från Karleby, klädkedjan Dressmanns nya huvudförtroendeman. Förutom förtroendeuppdraget är hon även med i kommunpolitiken. Längtan efter att påverka kommer hemifrån, där de alltid har varit politiskt aktiva och man har pratat politik även vid julbordet.
Haapasaari säger att hon funderat över att bli förtroendeman under en lång tid.
”Jag pratade med en medarbetare på PAMs regionkontor, som uppmuntrade mig att ställa upp i val av förtroendemän. Då tänkte jag att det är bara att köra.”
Hon blev vald till vice förtroendeman. När huvudförtroendemannen gick på föräldraledighet i mitten av oktober blev det Haapasaaris tur. Hon erkänner att hon är lite överväldigad över takten, trots att hon hann prova på att vara förtroendeman redan förra sommaren, som ersättare under sommarsemestern.
Jag har stött på fördomar – dock mer inom kommunpolitiken.
”Jag är en ung kvinna och jag erkänner att jag ibland får kämpa med trovärdigheten. Det driv och den hängivenhet man har som ung betyder inte att man är naiv eller dum. Jag erkänner också att äldre arbetstagares och inflytelserika personers kunskaper är guld värda.”
Som huvudförtroendeman tror Haapasaari att hennes fördel är att hon känner till den värld som framför allt unga säljare lever i på Dressmann. Haapasaari vet att många kämpar med att få tillräckligt med arbetstimmar och med sin försörjning.
Haapasaari ska åka runt bland butikerna och träffa arbetstagarna. Motiveringen bakom att jag gav mig in på uppgiften att vara förtroendeman var viljan att hjälpa andra och intresset för människor.
”Min huvudsakliga uppgift är att se till att alla på företaget mår bra. En medarbetare som mår bra är även bättre för företagets produktivitet.”
Haapasaari upplever att hon fått bra stöd från PAM i sitt uppdrag.
”När jag ringer till regionkontoret eller förbundskontoret känns det alltid som att det finns en människa i andra änden som vill hjälpa just mig med hela sitt hjärta.”