Det nya elektroniska formuläret gör det lättare att ansöka om inkomstrelaterad dagpenning
Servicebranschens arbetslöshetskassa tar i bruk ett nytt elektroniskt ansökningsformulär idag, måndagen den 16 november.
Informationen som krävs för ansökan kommer att fortsätta att vara densamma som tidigare, men den nya ansökan handleder sökanden bättre än den gamla ansökan, förklarar Jusa Kaarni, handläggare vid A-kassan.
”De olika ansökningsalternativen tas ur bruk och tjänsten erbjuder automatiskt rätt ansökningsformulär att fylla i. Sökanden behöver därför inte längre välja mellan den första ansökan och de efterföljande ansökningarna.
"Ifyllandet av ansökan avancerar i enlighet med givna svar och den sökande får endast frågor som lämpar sig för hans eller hennes situation", fortsätter Kaarni.
"Till exempel ställs specifika frågor om företagsverksamhet endast till dem som i det första urvalet rapporterar att de utövar entreprenörskap som en sekundär verksamhet."
Enligt Kaarni blir den nya ansökan likaså enklare för dem som deltidsarbetar eller som har flera olika arbetsgivare.
”I ansökan kan man tydligt och enkelt ange utförda timmar för olika arbetsgivare och annan dagsaktuell information. Till exempel, om ansökningsperioden är föremål för flera anmälningssituationer utöver arbetslöshetsdagar, såsom arbetsdagar, deltagande i sysselsättningutbildning eller betald frånvaro, kan flera alternativ väljas från menyn för ansökningsperiod. ”
Ansökningsformuläret finns i arbetslöshetskassans onlinetjänst. Om ansökan inte är klar eller inte kan slutföras omgående är det möjligt att spara utkastet och fortsätta att fylla i det senare.
Arbetslöshetskassans elektroniska tjänster utvecklas ständigt för att bli ännu mer användarvänliga. Respons på det nya ansökningsformuläret kan skickas via arbetslöshetskassans onlinetjänst.