Kontakt må-fre

Vänligen notera att PAM:s och a-kassans telefontjänster är upptagna särskilt på morgnarna. Du hittar svar till många frågor på vår webbplats.

MEDLEMSKAPET, ANSLUTNING, ANSTÄLLNINGSFRÅGOR

030 100 640 vardagar kl. 10-14

A-KASSAN

020 690 211 vardagar kl. 10-14

Jäsenpalvelu - 23.09.2021 klo 09.01

Regionkontor ger service med tidsbeställning – ingen bokning behövs på måndagar

Att boka tid på ett regionkontor görs online och när som helst. Samtidigt kan medlemmen besluta om hen vill ha ett personligt möte, ett telefonsamtal eller ett möte på Teams. Teckning: Tuuli Lähteenmäki

Servicefacket PAM inför ett nytt tidsbeställningssystem på alla regionkontor utom i Helsingfors-Nyland. Syftet är att ge medlemmarna bättre service och minska på kötiden.

Att boka personlig tid är redan bekant från olika ämbetsverk och serviceföretag. Nu ska också PAM ta ett steg i samma riktning genom att införa denna tjänst i så gott som alla sina regionkontor. Det nya systemet ska införas från måndagen den 27 september.

Tidsbeställningen införs på de här regionkontor: Turku, Tampere, Pori, Vaasa, Jyväskylä, Oulu, Rovaniemi, Kuopio, Joensuu, Kouvola och Lahti.

Tidsbeställningen införs på de här  11 regionkontor, men inte på Helsingfors-Nylands kontor. Kontoret i Helsingfors är så stort och det finns så pass många medarbetare där att man kan garantera service för medlemmarna.

Möten kan bokas online från och med den 27 september på Pam.fi/ajanvaraus

Enligt PAM:s organisationschef  Risto Kalliorinne kommer reformen att förbättra servicen som medlemmarna får.

”De slipper att köa på kontoret. Och de råkar inte heller ut för en situation då den funktionär som bäst kan svara på medlemmens frågor är ute på arbetsplatsbesök just när medlemmen besöker kontoret”, såger han.

Ingen tidsbeställning på måndagar

Regionkontor är öppna för besök en dag i veckan utan separat tidsbeställning.

Måndagar är dagar då alla kan besöka regionkontor, också utanför Helsingfors-Nyland, utan att boka tid.

Riksomfattande telefontjänster är oförändrade

Enligt Kalliorinne innebär det nya systemet ingen större ändring av medlemstjänsterna.

Det är fortfarande möjligt att ringa förbundets riksomfattande telefontjänst utan att boka tid. Telefontjänsten för anställningsfrågor, medlemsfrågor och arbetslöshetskassans telefontjänst har öppet alla vardagar kl. 10-14.

Dessutom är e-tjänsten på webben öppen 24 timmar om dygnet, liksom även a-kassans webbtjänst. E-tjänsten är behändig för olika medlemsärenden, till exempel om du vill uppdatera informationen gällande din arbetsgivare.

Lätt att använda

Att boka tid på ett regionkontor görs online och när som helst. Samtidigt kan medlemmen besluta om hen vill ha ett personligt möte, ett telefonsamtal eller ett möte på Teams.

”Du behöver inte alltid komma till regionkontoret om du inte vill. Våra anställda kontaktar medlemmarna  via telefon eller elektroniskt med hjälp av Teams-appen”, berättar Kalliorinne.

Tid kan bokas för diskussion kring anställningsfrågor eller annat.

”Att använda tidsbeställningssystemet är enkelt. Allt du behöver för att logga in är ditt födelsedatum eller PAM:s medlemsnummer.”

Så här bokar du tid hos PAM fr.o.m. 27.9. Teckning: Niko Moisas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyheter